Jak długofalowo zwiększyć odporność na infekcje?

 

Odporność na infekcje to system mechanizmów, które pozwalają nam bronić się przed chorobotwórczymi bakteriami i wirusami. Słaba odporność sprawia, że nasz organizm nie ma sił, by zwalczać patogeny. Układ immunologiczny, który zapewnia ochronę naszego organizmu działa samoczynnie — nie oznacza to jednak, że nie mamy wpływu na odporność. Przeciwnie, podejmowane działania, dieta, prowadzony tryb życia, środowisko, w którym żyjemy — to wszystko ma wpływ na nasz organizm oraz jego zdolność do obrony. Zwiększenie odporności organizmu to najczęściej działania długofalowe, które nierzadko wymagają zmiany nawyków i stylu życi

Komórki układu odpornościowego, czyli monocyty i limfocyty żyją krótko, jednak mają zdolność do odbudowy. Dlatego nie chcąc chorować, należy wspierać proces ich odnowy. Możemy to robić, między innymi stosując odpowiednią dietę. Bogaty w witaminy i sole mineralne jadłospis jest skutecznym sposobem na wspieranie regeneracji komórek immunologicznych oraz działania całego układu odpornościowego. Dla jego poprawnego funkcjonowania szczególnie ważne są witaminy z grupy A, C, B, D i E oraz cynk i żelazo. Ogromne znaczenie ma też ograniczenie, a najlepiej porzucenie używek. Kawa, papierosy i alkohol niszczą witaminy i mikroelementy wykorzystywane przez nasz układ immunologiczny do prawidłowego funkcjonowania. Dodatkowo wysokoprocentowe napoje są zabójcze dla krążących we krwi komórek odpornościowych.

Właściwa ilość snu to kolejny element, na który należy zwrócić uwagę, chcąc długofalowo zwiększyć odporność na infekcje. To właśnie nocą, podczas snu, produkowane są komórki odpornościowe. Nie wysypiając się, powodujemy spadek liczby limfocytów we krwi oraz osłabiamy ich skuteczność. Sen przypomina proces ładowania baterii, kiedy śpimy, odzyskujemy energię. Jej brak sprawia, że organizm zwyczajnie nie ma siły na walkę z infekcją.

Jeśli chcemy wzmocnić swoją odporność, musimy unikać długotrwałego stresu. O ile krótkotrwały stres ma dopingujący wpływ na organizm, o tyle, jeśli jest przewlekły, to dosłownie zabija odporność. Podczas sytuacji stresujących do krwi wydzielany jest kortyzol. Duża i stale utrzymująca się ilość tego hormonu zmniejsza liczbę białych krwinek oraz zdolność do produkcji przeciwciał. Ponadto jego obecność zaburza naturalną florę bakteryjną błon śluzowych, które nie chronią już tak dobrze przed antygenami. Zatem, jeśli chcemy być zawsze zdrowi, musimy unikać życia w stresie oraz czynników, które go wywołują. W minimalizowaniu skutków stresu pozytywne działanie ma relaks i odpoczynek, które także są istotne w długofalowym budowaniu odporności.

Jeśli nie chcemy często chorować, należy także unikać, jeśli to możliwe, zażywania antybiotyków. Kuracja nimi prowadzi to zaburzenia flory bakteryjnej przewodu pokarmowego stanowiącej ochronę przed infekcjami wywołanymi drobnoustrojami, które przedostały się do organizmu z pokarmem. Ponadto częste przyjmowanie antybiotyków może uodpornić nasz organizm na ich działanie, co w przyszłości utrudni skuteczne leczenie..

Jeśli przez cały rok chcemy być zdrowi i nie poddawać się infekcjom musimy odpowiednio się odżywiać, dobrze wysypiać, zrezygnować z używek oraz unikać stresu i antybiotyków. W niektórych przypadkach wzmocnić odporność pomogą też szczepionki i surowice odpornościowe z gotowymi przeciwciałami. Nasz organizm zapamiętuje na całe życie i skutecznie zwalcza patogeny, z którymi wcześniej się już zetknął, zatem to także sposób na długofalową odpornośćŹródło: https://superflavon.eu/odpornosc

 

Dodaj komentarz